április 25, 2012

Száz tanács tőlem

Olvastam egy remek listát egy profi fotóstól és úgy döntöttem megfogadom a századik tanácsot, miszerint: "100. Készítsd el a saját listádat."

Tehát itt az én listám, minden ami eszembe jutott fél óra alatt az utóbbi hét évből. Ezek nem mindenhol helytálló parancsolatok, csak pár tipp és ötlet, vagy buzdítás. Talán lesz átfedés is a fenti listával, de száz tanács nem kevés, elkerülhetetlen, hogy hasonló dolgokról írjunk. Kommentekben lehet egyet(nem)érteni. :)

1. Attól, hogy fényképezőgéped van, még nem vagy fotós
2. Attól, hogy valami képes képeket készíteni, még nem fényképezőgép (tablet, telefon) 
3. Attól, hogy nem fényképezőgép, még használhatod, ha nincs más nálad
4. Mindig legyen nálad fényképezőgép (:P) 
5. Minél több fotót készítesz, annál jobb
6. Minél kevesebb fotót teszel fel a netre annál jobb
7. Próbálj meg minél kevesebb elemet belevenni a kompozícióba
8. Ha utómunka nélkül nem tetszik egy kép, akkor ne fáradj vele
9. Ha már utómunka nélkül is nagyon tetszik egy kép, akkor szánj többet a finomhangolására
10. A fényképezőgép többet lát mint az emberi szem
11. Az emberi szem jobban lát, mint a fényképezőgép
12. Nincs utómunkázatlan kép. Amit te nyersnek tartasz, azt a géped utómunkázta egy mérnök gyári beállításai alapján. 
13. Ősi tanács de igaz: tájképet reggel 10 előtt és este 6 után!
14. Az épületek sokkal érdekesebbek éjjel
15. A portrék közelről készülnek
16. Ne használj vakut szemből, ha nem forgatható a feje, akkor dobd el
17. Ha forgatható fejű vakud van, akkor minden állásban használhatod, kivéve az egyenesen előre néző alapállást
18. Nem kell állvány
19. A képzaj egyáltalán nem baj
20. A képzaj csúnya, szűrd le utólag, nagyon egyszerű
21. Két objektív elég: egy rövid és egy hosszú
22. A Photoshop nem tilos és nem ciki
23. A túl sok Photoshop ciki
24. Fotózz nappal szemben! (ellenfény ftw!)
25. Exponálj alá
26. Exponálj fölé
25-26.a. azaz ne exponálj rendesen, az unalmas
27. Papíron mindig sötétebbek a képeid, mint monitoron, mert az utóbbi világít (nyomtatáshoz min +1/3Fé) 
28. A 10 megapixelnél nagyobb felbontás csak hanyag fotósoknak való, akik szemcsés és életlen képeket csinálnak
29. Nem vagy jó fotós. Sose érezd magad annak. A képeid jók és nem te. Vagy fotózol, vagy nem. Más nem fontos. 
30. Menj új helyekre
31. A 18-as pont nem érvényes, ha út mellett fotózol. Az autósokat szívatni király! :D 
32. Mindig van perspektíva. Ezt akkor se felejtsd el, ha a képeden nem látszik. 
33. Legalább egy éles pont legyen a képen. Ha nincs, akkor nem jó a fotó. 
34. Mutasd meg a képeid másoknak
35. Nézd meg mások fotóit
36. Nyomtasd ki a képeid. Még a gyengék is jobban mutatnak papíron
37. Minél tovább bámulod egy jól sikerült fotód, annál több hibát fogsz látni rajta
38. SOHA, de soha ne rakd be háttérképnek a saját fotód, hacsak nem akarod megutálni, vagy újra elkészíteni a képet
39. Van egy jó fotód? Pár év múlva készítsd el ismét, ha teheted!
40. Ha modellt fotózol, akkor az első 15 percben készült képekkel ne foglalkozz 
41. Ne mutasd meg a modellnek válogatás nélkül a képeket. Ragaszkodni fog az első kiégett, életlen fotóhoz.
42. SOHA de SOHA ne törölj fotót a modell szeme láttára
43. A modelleket nem érdekli a fotózás, (hacsak ezt külön nem jelzik) kerüld a témát
43. Igazából kerülj minden olyan témát, ami untatja őket, különben kiül az arcukra az unalom
44. Ha bejelented, hogy jók a képek, szépen mutat, az általában nem untatja a modellt ;) 
45. Menj ki a műteremből
46. Menj ki a városból
47. Ha esik az eső, akkor keress egy üveglapot és fényforrásokat
48. A makrózás nehéz sport, bár könnyűnek tűnhet. Valamit közelről lefotózni nem makró!
49. Nincs olyan, hogy "szabály" csak ajánlás
50. A kiégés zavaróbb mint az alexpó
51. Igenis van joga a fehérnek megjelenni a fotóidon (bizonyos dolgok furán néznek ki, ha nem égnek ki) 
52. A sötétség a barátod
53. Nincs két ugyanolyan monitor, sem két ugyanolyan nyomtató
54. Ha szokásod túlhúzni az utómunkát, akkor állítsd kontrasztosabbra és szaturáltabbra a monitorod, az majd kordában tart
55. A fotózásból nem lehet jól megélni
56. A felszerelés drága, de kezdetnek elég egy DSLR+nagylátószög+tele+vaku, minden egyéb dolog overkill
57. Nem az árcédula szabja meg, hogy milyen képeket tudsz készíteni
58. Bár az 57. igaz, sajnos tudomásul kell venni, hogy a sporthoz, esküvőhöz, makróhoz és búvárfotózáshoz célszerszám kell
59. Próbálkozni azért lehet
60. Ameddig van olyan funkció a gépeden, amit nem értesz teljesen, addig ne merészeld magad még amatőr fotósnak sem nevezni
61. Utána se. Mindenki fotózik. Ha mindenki különleges, akkor senki sem az. Már írtam: majd a képeid eldöntik, hogy fotós vagy-e. 
62. Előbb fotózni tanulj meg, ne utómunkázni
63. Az instagram és az ehhez hasonló dolgok nem pótolják a tehetséget és kiölik a kreativitást
64. Igen, profik is fotóznak iphone-al, meg instagrammal, de ők előbb megtanultak tisztességesen fotózni ezek nélkül
65. A színek nagyon fontosak. Minél több árnyalat van egy képen, annál gazdagabb lesz a "néző"
66. Jó színes képet nehezebb készíteni mint fekete-fehéret.
67. A 66. többnyire igaz, de nem mindig. Fekete fehéret könnyű, igazán jó fekete-fehéret nagyon nehéz csinálni! 
68. Mindig tudnak neked újat mutatni, akármilyen profinak tartod magad
69. Profi - pénzt keres a fotózással. Tehetséges - jól fotózik. Nem összekeverendő, egyik nem feltétele a másiknak! 
70. A profikat sajnálni kell, nem irigyelni! Az amatőrök azt fotóznak, amit csak akarnak! 
71. Ne utómunkázd mások képeit.Az utómunka legalább olyan szerves része a fotózásnak, mint a gombot lenyomni! 
72. Ne utómunkázz sokáig! Általában több jó megoldás is van és bele fogsz keveredni és nem tudsz majd dönteni!
73. Ne babrálj sokat a kép megtervezésével, itt is több a megoldás és két szék között a földre fogsz ülni! 
74. A fotózáshoz kell az a lelkierő, ami a cukrászdában elhagy, amikor két kedvenc sütid közül kell választanod. 
75. A legnagyobb inspirációt a fényképezőgép markolatának tapintása nyújtja
76. Ne add fel. Nincs jó fotós, már írtam! Fotózz tovább!
77. A like-ok csak azt jelzik, hogy épp hány ember volt online, amikor felraktál egy képet. 
78. Semmilyen pont, szakvélemény, népszerűségi index nem releváns. Egy képnél a legfontosabb, hogy te jónak érezd-e. A többiek véleményét egészében nézd és ne akadj le néhány kötözködő barmon. 
79. Az emberi természet megjelenik a fotózásban is: Nem tudsz jó fotót készíteni anélkül, hogy ne szereznél vele irigyeket
80. A fent leírtak nem igazak! Attól, hogy te jónak tartasz egy képet még nem biztos, hogy az. (mint mondtam: nem vagy fotós!)
81. Attól még nem művészet valami, hogy senkinek sem jutott eszébe azelőtt. Ez hülyeség. (Kortárs művészet <> ezt én is meg tudnám csinálni + igen, de nem csináltad) 
82. A művészet nem tanítható. Ha nem tanítható, akkor nem lehet determinálni a szabályait. Ha nem lehet determinálni a szabályait, akkor nem lehet keretek közé szorítani. Gondold ezt tovább! 
83. Nem a művésziség a cél! Az vagy van, vagy nincs, ráadásul a nézőtől is függ. Ha "művészi" képet akarsz csinálni, akkor üres képeket fogsz készíteni, mivel a művészet is önmagában üres az ember nélkül. 
84. A kontraszt a barátod.
85. Kontraszt nem csak fényerőben van, hanem színek, távolságok és textúrák között is. 
86. Hagyj teret a kompozíciódban a dolgoknak. Mindennek szüksége van valamennyi helyre, hogy kifejtse a hatását. Pont annyit adj, amennyi kell!
87. Ne gondolkodj rajta, ne beszélj róla, ne vitázz! Érezz rá! Ha még nem sikerült, akkor menj ki, fotózz egy csomót, menni fog! 
88. Mindenkiben megvan az alapvető esztétikai eszköztár, ami szükséges ahhoz, hogy jó fotókat készítsen. Aki képes élvezni egy jó fotót, az meg is tudná tanulni, hogyan kell elkészíteni. Tiszteld a nézőt! Nem vagy különb nála! 
89. Ne kösd meg a saját kezed szabályokkal. Ha valamit a köztudat nem tart jónak, akkor próbálkozz vele sokáig. A nagy számok törvénye előbb vagy utóbb téged igazol!
90. Ne próbálj meg eredeti lenni, mert akkor sikerült újra feltalálnod egy rakás rojtosra fotózott tankönyvi példát. Csak lazán, fotózz, ami érdekel!
91. Bár jó lehet barátokkal is, a fotózás alapvetően magányos sport.
92. Ha szomorú vagy menj ki fotózni! 
93. Gondolkodj az életeden és magadon fotózás közben. Reflektálj a belső dolgaidra. Az életeden és a képeiden is segíteni fog! 
94. A képeken a te látásmódod tükröződik. Amikor felraksz egy fotót, mindig gondolj bele ebbe! 
95. Egy sorozatból egy kép elég. Hiába néz ki jól mindkét oldala a Szabadság-hídnak, egy fotót tegyél csak fel. Minden továbbival képpel csak rontasz a dolgokon. 
96. Az ember fejlődik. Nem szégyen gyenge fotókat is felrakni vagy hibákat elkövetni. Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik! 
97. Tarts rendet az archívumodban, különben a fejedre nő! 
98. Néha nézd át a régi fotóid, kincsesbánya! 
99. Mindig örülj neki, hogy fotózhatsz!
100. Mindig fotózhatsz! :) 

9 megjegyzés:

  1. A 93 as pont a kedvencem. Sokáig kérdés volt bennem, hogy magadért fotózol, vagy másokért, hogy átadj, bemutass nekik valamit.
    Később rájöttem hogy mindkettő, és ezt a 93. pont nagyon jól tükrözi, minnél több képet készítesz annál jobban megismered magad, és a többieknek a saját szemeden keresztül mutatsz be valamit. tényleg inkább a lelki érettség, mint a technikai tudás és a felszerelés teszi a jó fotóst.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm! Örülök, hogy gondolatébresztő volt! :)

    VálaszTörlés
  3. Nekem a 92-es tetszett a legjobban :)

    VálaszTörlés
  4. Nem teljesen értek egyet a lista több pontjával is. Habár a lista maga tetszik, de kicsit erőltetettnek túnik számomra az "eredet" 100-hoz képedt. (Ugyan ott sem, értettem egyet mindennel.)
    Szerintem a fotózás legalább annyira szakma mint művészet. Részben ezt is tanulni kell és részben ráérezni. Lehet egy fotós jó anélkül, hogy művész lenne. Ő is csak egy "szakmunkás", pláne egy profi (aki nem döntheti el mit fotóz).
    Szerintem nem baj, ha valaki fotósnak tartja magát. Igen, a képei döntik el, hogy az-e, illetve mennyire az, azonban még a legkezdőbbtől is lehet tanulni, így mindenki fotós bizonyos mértékig, aki annak tartja magát.

    VálaszTörlés
  5. Mint írtam az elején, nem kell mindet komolyan venni. Ha megnézed, van pár ellentmondás is a listában, ezek tudatosak. Egy többrétegű látásmódot akartam sugallni és úgy látom sikerült is: bár azt írod, hogy nem értesz egyet velem, én pont ilyesmikre gondoltam és igazat adok neked.
    Másrészt: a technikai tudás nagyon fontos és szakmailag tényleg meg lehet különböztetni egymástól fotóst és amatőrt, de szerintem már a kilencvenes években túlhaladott lett az, hogy tehetség és kreativitás nélkül is lehet például sportot vagy esküvőt fotózni,elég a szakma ismerete (ez a "fényképész" fogalom a rettenetes iskolai portrékkal és giccses mennyegzőkkel)

    A "Ne tartsd magad fotósnak" azért olyan hangsúlyos a listában, mert nagyon sok ismerősöm van, aki úgy kezdett fotózni, hogy kezébe nyomtak egy dslrt. A többségük túlságosan elszáll ilyenkor, még a visszafogottabbak is és képtelenné válnak a tanulásra. A tanuláshoz először el kell ismerni, hogy nem tudsz valamit. Aki azt mondja magáról, hogy fotós az hajlamos azt hinni, hogy mindent tud. (tisztelet a kivételnek)

    VálaszTörlés
  6. Ilyen formában egyet értek én is veled. Azért "ilyedtem meg" a ne tartsd magad fotósnak hangsúlyból, mert azért vigyázni kell vele szerintem, hogy ne vegyükl el a kezdők kedvét a tanulástól. Csak módjával. :)

    VálaszTörlés
  7. Nekem a 70. pont nem "kerek": "A profikat sajnálni kell, nem irigyelni! Az amatőrök azt fotóznak, amit csak akarnak!" - Az érem másik oldala pedig, hogy attól, hogy a profinak megmondják, mit fotózzon, a "hogyan" szabadsága azért még az övé marad...

    VálaszTörlés
  8. Ez igaz, de tapasztalatom szerint bármilyen hobbiról is legyen szó, ha munkaként kell űzni már nem ugyanaz. Persze sokkal jobb mint gyárban szalagon dolgozni, de aki fotós munkákat vállal az biztosan tudja, hogy nem ugyanaz a pihentető, felszabadító érzés kimenni esküvőt/riportot/modellt fotózni, mint az erdőben sétálni tavasszal makróobjektívvel. Mindegyikben meg lehet találni a szépet, de munka, ha nem munkaként fogja fel a fotós, akkor nem profi és az eredmény sem az. A "hogyan szabadsága" sem olyan komoly, mint amilyennek hangzik, túlságosan forradalmi kísérletezgetésbe nem lehet kezdeni, mert a megrendelő elégedetlen lesz. A hogyan kérdésre egyértelműen az az egyik válasz, hogy "Jól" ami az amatőr fotózásnál nem kötelező, elég ha jól érzed magad, legfeljebb nem publikálod az eredményt. Én amatőr fotós oldalról közelítem meg a dolgot, úgy hogy ideig-óráig dolgoztam fotósként is és tartom, amit írtam: amatőr módon fotózni jobb, mint profiként.

    VálaszTörlés
  9. ez jobb mint az eredeti 100 -as(a) :) lista!

    VálaszTörlés