március 11, 2012

Rakpart #1

Az előző éjszakai fotós sorozat képei közül még sok maradt feldolgozatlanul így most kiválogattam párat és babráltam picit velük. Ezek most a rakpartról készültek, budai oldal a Petőfi-híd környékén. Egyébként ezek a városi éjszakai fotók hálásak is meg nem is. A naplemente vagy kék óra környékén lőttekkel alapvetően könnyebb a helyzet, van még természetes fény, vannak természetes színek. Azonban ahogy beáll a sötétség a mesterséges fények átveszik az uralmat és a színek szétesnek. Ha jól tudom Budapesten jellemzően nagynyomású nátriumlámpák vannak, ezek fénye sárga, ráadásul nagyon szűk spektrumon. A fehér illetve a természetes fény széles spektrumon világít, mindenféle komponenst tartalmaz így a tárgyak a saját színűknek megfelelő komponensből eleget vernek vissza ahhoz, hogy jól meg tudjuk különböztetni a színűket. Azonban, ha közel monokromatikus vagy szűk spektrumú fénnyel világítjuk meg őket, akkor amellett, hogy sokkal sötétebbnek látszanak, kevés kivétellel csak az adott komponensből vernek vissza. Ezért van az, hogy a közvilágításban minden sárgának tűnik. A fotózásnál ez elég komoly gondokat okoz, ha minden egyszínű, akkor a fényképezőgép nehezen találja meg a helyes fehéregyensúlyt, vagy adott esetben nem is létezik olyan. Ráadásul ha van más világítás a közelben az is bezavar a színekbe, illetve a nátriumlámpák fénye azért mégsem teljesen monokromatikus, valamekkora szórás abban is van, ahogy a különböző tárgyak sárga fényt reflektáló képessége is más. Ezeket a különbségeket nem érzékeli a gép, ha JPG-ben fotózunk, a gyári beállítások és a tömörítés miatt elvesznek az árnyalatnyi különbségek. RAW-ban fotózva azonban az utómunka során ki lehet halászni egy kevés szín-dinamikát a képből, aztán PS-ben lehet emelni az eltéréseket és a kontrasztokat, esetleg új komponenseket hozzáadni.Persze ez néha hamis színérzetű képeket eredményez, de a kérdés, hogy mi a cél? Tulajdonképpen a csillagászati felvételek többsége is hamis színekkel készül, alapvetően fekete-fehér képeket készítenek különböző szűrőkkel és szenzorokkal, majd a komponenseknek adnak színeket és egyesítik a képeket. Ezen a csillagászok művészekkel együtt dolgoznak, az egész azért van, hogy valamilyen csillagászati jellegzetességet, vagy egy esztétikai értéket az emberek számára megkapó módon reprezentáljanak. Úgy gondolom, hogy az éjszakai fotózás bizonyos körülmények között hasonlíthat erre, minél több különböző szín jelenik meg a képeken, annál több érdekes részletet figyelhet meg a szemünk. Remélem sikerült valami ilyesmit elérnem az alábbi fotókon! :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése