február 11, 2012

A "rendkívüli" télre való tekintettel...


...hoztam egy havas képet. :) Egy fotó alapján készült és itt most egy picit csaltam, a perspektívával nehezen boldogulok. A vázlat után azonban magam folytattam, elnagyoltan felszórtam a színeket Painterben, aztán PS-ben mehettek az árnyékok, kontrasztok, finomítgatások... na meg a havazás! Arra jöttem rá, hogy a havazás nagyon hálás téma. Van egy technikám, amivel elég könnyű hitelesre megcsinálni és amúgy meg minden részletet elfed, a hibákkal egyetemben. A kép alatt folytatom és leírom, hogy én hogyan készítem el ezt a havazás effektet, de alap PS szövegértés szükséges a megértéshez.  


A hó általában az utolsó dolog, amit érdemes megcsinálni. Mindig külön layerre készítem el, mert ha azonosan lenne, akkor nagyon megnehezítené a későbbi hibajavítást. Menjünk a kép felett egy üres layerre és válasszuk ki az ecsetet. A "Brush" (F5) palettán keressük meg azt az ecsetet, ami kis falevelet mintáz. Mással is lehet próbálkozni és jó eredményt adhat, de én ezt szoktam használni. A méretet vegyük kisebbre, a "spacing"-et viszont egy jó közepes értékre. Ezután a "Shape dinamics" alatti részben állítsuk maximumra a size, angle és roundness jitter csúszkákat. Utána pipáljuk ki a "Scattering" opciót is és a megjelenő csúszkákat  tetszőlegesen állítsuk be. Érdemes a scattert 100%-ra állítani, a countot pedig közepes értékre, hogy ne legyen túl sűrű. A count jittert aszerint állítsuk be, hogy mennyire akarjuk egyenletesre a havazást. Ha ezzel megvagyunk, akkor fehérrel kezdjük felszórni a faleveleket az üres layerre. Láthatjuk, hogy összevissza, mindenféle méretben és szögben jelennek meg, teljesen véletlenszerűen. Nem kell túl sok, különben nagyon lefedik a képet. Ha mindenhova került, akkor ezután menjünk a Filters/Blur menüponthoz. Attól függően, hogy szeles hóvihart, vagy csendes hóesést akarunk használjuk a Gaussian Blur és a Motion Blur eszközöket. A blurt annyira tegyük rá, hogy ne lehessen felismerni a faleveleket, nem érdemes túlságosan elmosni. A motion blur arra jó, hogy úgy nézzen ki mintha vinné a szél a havat. Arra azonban érdemes figyelni, hogy elég ritkán esik egy irányban, ráadásul általában nem egyenes vonalon, hanem parabola pályán mozognak a hópelyhek. Minél nagyobb a motion blur, annál jobban látszani fog, hogy nem stimmel valami, az elmosódott vonalaknak inkább íveltnek kellene lenniük (ezt meglehet tenni egyébként a free transform eszközzel, de abba most nem mennék bele). Ha túl világosak a pelyhek, akkor csak csökkentsük az átfedést. A térhatás kedvéért meg lehet ismételni a műveletet mér párszor új layereken nagyobb és ritkább pelyhekkel. Egy-egy nagyobb elmosódott fehér folt úgy hat, mintha a néző szemébe vagy az objektívre került volna pár hópehely, igen sokat dob az összképen. Alapvetően ennyi az egész, de természetesen sokat lehet még variálni. Akár igazi hópehely alakú ecsetet is készíthetünk, továbbá bizonyos esetekben a hó színe/fényereje sem egyenletes a képen. Ha például van egy lámpa is, akkor a fénysugár útjába eső hópelyheket külön layeren screen átfedéssel is el lehet készíteni, míg a sötétebb részeken fehér helyett sötétszürke színnel érdemes dolgozni. A motion blurral is lehet játszani: csinálhatunk két layert, amiket más irányba mosunk el és egyenetlenül fedünk be. Ettől úgy fog tűnni, mintha kavarogna a szél. Ha "vakus" hatást akarunk pedig a fehérrel készült hó layerét duplázzuk meg, invertáljuk és tegyük az előző alá, kicsit elmozgatva és alacsonyabb áttetszőséggel. Érdemes játszani a dolgokkal, minél szabálytalanabb, annál élethűbb lesz a végeredmény, a kísérletezgetéssel pedig új dolgokat lehet felfedezni! :) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése